• Fri 06/12

    tickets

    SX + JULIAN HIVAL

    Cd-voorstelling 'Eros'
    Autumn Falls

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 07/12

    tickets

    SOUND TRACK 2019

    FINALE
    PODIUM- EN KANSENPARCOURS

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 20/12

    gratis

    LEOPARD SKULL + LEPOPSKI

    'Rough Diamonds'
    70's psych pop meets indiepop

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 24/01

    tickets

    HUMO’S ROCK RALLY 2020

    Voorronde
    Muziekconcours

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sat 25/01

    tickets

    WILL SAMSON (uk)

    i.h.k.v. Chambres d'O
    electronica, folk, indie

    STEENSEDIJK 281 - OOSTENDE

  • Sun 02/02

    tickets

    NA HAWA DOUMBIA (ma)

    prachtige akoestische Wassoulou-muziek
    Awesome Tapes From Africa

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Wed 04/03

    tickets

    KINGSBOROUGH (us)

    CLASSIC ROCK

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Sun 08/03

    tickets

    KING DUDE (us)

    New Wave-Goth, Donkere Folk
    cd-voorstelling

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 13/03

    tickets

    SHHT + Borokov Borokov + Willy Organ + Paard

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 27/03

    tickets

    6DE ZWERVER MUZIEKQUIZ

    70 JAAR POPGESCHIEDENIS
    IN MINSTENS EVENVEEL VRAGEN

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Thu 21/05

    tickets

    BAMBARA (us) + support

    Postpunk
    Eén van onze hoogtepunten van 2018

    CAFÉ DE ZWERVER - LEFFINGE

  • Fri 11/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2020

    ONTDEKKINGSFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sat 12/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2020

    ONTDEKKINGSFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Sun 13/09

    tickets

    LEFFINGELEUREN 2020

    ONTDEKKINGSFESTIVAL

    LEFFINGE

  • Fri 30/10

    tickets

    DONAVON FRANKENREITER (us) + support

    'The Record Player Tour'
    Surf, singer-song, ...

    ZAAL DE ZWERVER - LEFFINGE

live-recensie Howe gelb + Flying Horseman

12/02/2013

live-recensie Howe gelb + Flying Horseman

Zaterdag was Sven van Indiestyle.be reporter van dienst tijdens het concert HOWE GELB! Lees hier wat hij er van vond!

Wanneer je een man als Howe Gelb, die al talloze albums maakte met zijn groepen, nevenprojecten en als solo-artiest, wil introduceren bij je vrienden, kies je meestal één representatief album waarmee ze kunnen beginnen. In het geval van deze Amerikaan echter is het raadzamer, zo leerden we zaterdagavond, om je kameraden aan te raden eens naar een optreden te gaan voor een staalkaart van zijn kunnen.

Ook na meerdere keren blijft het indrukwekkend hoe Flying Horseman solo erin slaagt helemaal in zijn eentje te klinken als een stevig rockende band. Eén gitaar, één stem en wat effectpedalen: meer heeft Bert Dockx niet nodig om dat ijzersterk staaltje op te voeren. Alleen al met eigen songs als ‘Back Where I Started’, ‘America Is Dead’ en ‘Road’, waarin hij helemaal loos gaat, groeit hij uit tot het soort voorprogramma dat stilaan de hoofdact dreigt te overschaduwen. Afgesloten werd er met een nieuwe song (‘City’) en covers van Nick Drake (‘Black Eyed Dog’) en Joy Division (‘Shadowplay’).

Hoewel Howe Gelb kan kiezen uit een ruime back catalogue van zijn solo-albums en platen met Giant Sand, OP8 en The Band Of Blacky Ranchette, kwamen de meeste songs uit de vorig jaar uitgebrachte LP ‘Tucson’ die hij maakte met Giant Giant Sand (een uitbreiding van zijn band, zeg maar). Opvallend is dat de Amerikaan, gehuld in een kloffie waarmee hij uit zijn werkplaats lijkt te komen (met pet en al), zo nonchalant staat te spelen en zo geïmproviseerd lijkt te werk te gaan, dat je je afvraagt of hij ons in de maling neemt en slechts een spelletje speelt. Binnen eenzelfde nummer wisselt hij voortdurend tussen beheerst en vakkundig gitaarspel en schijnbaar gepingel, waarbij hij ter plekke uitprobeert welke klanken hij kan produceren, zoals een kind dat een gitaar toegestopt krijgt. In ‘Robes Of Bible Black’ beleeft hij zichtbaar plezier aan het indrukken van een effectpedaal waardoor alle tonen ineens heel hoog klinken en wat speelgoedgitaarachtig. Tussen de songs in vertelt hij maar wat, maakt grapjes, leidt ze in met “this is a song I wrote in 1975” of “let’s see, do I have a song from the eighties?”. Zijn setlist ontstaat ter plekke, althans die indruk wil hij ons geven. Want eigenlijk weten we nog steeds niet of we hem nu moeten geloven of niet.

Howe Gelb wisselt de gitaarsongs af met liedjes op de piano, zoals ‘Chunck Of Coal’. De piano ziet eruit als een oud, bruin salooninstrument en hij speelt er een medley van geheel eigen bewerkingen van ‘House Of The Rising Sun’, ‘All Along The Watchtower’ en ‘Riders On The Storm’. De nieuwe nummers, die een meerderheid uitmaken van de set, weten het publiek te bekoren. Op het einde van zijn set, zogezegd omdat hij ervan uitgaat dat we na een uur zijn stem beu zijn, haalt hij er de Nederlandse Carice Van Houten bij. De actrice heeft vorig jaar haar debuutalbum uitgebracht (‘See You On The Ice’), waaraan Howe Gelb een niet onbelangrijke bijdrage leverde. Zo eindigen ze de show met haar nummer ‘Particle Of Light’, dat Gelb voor haar schreef. Toen hadden we al een duetversie gekregen van diens eigen ‘Not The End Of The World’ en een ontwapenend mooie cover van ‘In Spite Of Ourselves’ (van John Prine en Iris DeMent).

Ook in de bisronde haalt Howe Gelb er Carice nog even bij, en terwijl hij op de piano haar aan het lachen brengt, zingt ze het overbekende ‘Moon River’ van Andy Williams. Het publiek wordt achtergelaten met het gevoel een werkelijk bijzonder en eenmalig concert te hebben meegemaakt, rommelig en geïmproviseerd, vol humor. En het blijft ook achter met de vraag of dit niet allemaal gespeeld was …

Op Indiestyle.be vind je nog tonnen live-recensies en cd-besprekingen!



Zie ook: