• Fri 07/06

CEDRIC BURNSIDE (us) + LEGENDARY SHACK SHAKERS (us)

Mississippi Hill Country Blues Meets Rockabilly
    Exclusief concert

LIVE RECENSIE ELEPHANT STONE + MOANING CITIES

12/12/2016

In De Zwerver te Leffinge stonden gisterenavond twee psychedelische bands geprogrammeerd. Het hoofdprogramma was de Canadese groep Elephant Stone, het project rond multi-instrumentalist en songschrijver Rishi Dhir. Eerst was het de beurt aan een band van eigen bodem, Moaning Cities.

Zodra de Brusselse groep Moaning Cities het podium opging en een mysterieuze sfeer creëerde met luchtige drums, zwellende vocalen en mysterieus gitaarspel, bouwde zich al snel een spanning op. Een spanning waarvan je wist dat die vroeg of laat zou springen. Met een knal ontaarde de set in dynamische en speelse baslijnen, scheurende gitaren en drums die ze vol overgave bespeelden. Het plezier van de band kon je aflezen aan de manier waarop ze op elkaar ingespeeld waren. Door de repetitiviteit van hun muziek werkte deze niet enkel hypnotiserend, maar ook nog eens heel beweeglijk. Deze drive deed denken aan bands zoals pakweg Moon Duo en Föllakzoid.

Om dit geheel wat variatie aan te bieden, werden er met succes creatieve ideeën aangebracht. Zo was een er een deel in de set waar een lid de sitar bespeelde wat de muziek een verfijnde toets gaf. Ook werd er soms een bocht genomen naar nummers die meer gericht waren op de vocals. Tegen dat het optreden zijn einde naderde, werd de draad terug opgepikt en reed het als een trein naar een finale. Een leuke energetische band die zeker en vast de moeite waard is om te zien!

Nadat het publiek in De Zwerver even kon bekomen van het luide concert van Moaning Cities, bracht Elephant Stone alles in gereedheid voor hun optreden. De band heeft onlangs de vierde plaat Ship of Fools uitgebracht en kwam dat aan het publiek voorstellen. Elephant Stone kwam traagjes op gang met één van hun minder opvallende popnummers. Daarna brachten ze al rap meer dynamiek dankzij een typerende sixties orgelriffje. Dit ontluikte meteen de psychedelische sound van de band. Dit werd niet alleen bevestigd door de geur van wierrook in de zaal, maar ook door het uiterst plezierige en kleurrijke baswerk van de flamboyante frontman Rishi Dhir. Iets dat niet te onderschatten valt in combinatie met zijn zuivere zang.

Doorheen de set van Elephant Stone viel op hoe de kern van de songs altijd overeind bleef. Goede teksten en kleurrijke sixties melodieën waren factoren die van begin tot einde te genieten waren. De bandleden wisten zich ook perfect hiernaar te schikken. Er was altijd ruimte voor avontuur, maar nooit voor ego. De gitarist wist zo bijzonder leuke vondsten toe te voegen aan de nummers en de drummer zorgde voor een sterke, maar creatieve basis.

De sitar die mooi klaar lag op een Oosterse lap stof stond al een tijdje te blinken, maar werd naarmate de set vorderde duchtig bespeeld. Dit tot grote vreugde van het publiek die het concert nogmaals een niveau naar boven zag gaan. Rishi weet met een grote muzikaliteit op voortreffelijke wijze dit Oosters instrument te bemeesteren. Het is duidelijk dat hij de nodige ervaring heeft en het als kernelement van de muziek gebruikt, niet als leuk extraatje. De band gaf hem op deze momenten meer ruimte, maar vaak gingen ze ook allemaal samen naar een climax. Op andere momenten werd het met nog meer verfijning gespeeld zoals tijdens “Silence Can Say So Much”. Deze wending gaf extra sfeer en dynamiek, maar zorgde er toch voor dat elke muzikant in zijn element kon blijven.

Er was niet altijd een sitar nodig om de Oosterse sfeer hoog te houden. Zo was het oudere nummer “A Silent Moment” mooi gecentreerd rond een aanstekelijke baslijn, heldere drums en galmende akkoorden wat uiterst psychedelisch klonk. Later werd er nog een typerende Indische zang en percussie toegevoegd dat het plaatje compleet maakte. Toch konden ze ook grote bochten maken zoals het bisnummer “Au Gallis” waar stevige synth loops bovengehaald werden. Een afsluiter die andermaal nog eens alles uit de kast haalde en toonde hoeveel deze aan kan zonder de controle te verliezen.

Elephant Stone toonde een breed gamma aan ideeën binnen hun psychedelische sound. Deze creativiteit is niet alleen breed, maar gaat ook diep dankzij hun uitstekende muzikale vaardigheden. Zo werd het een avond die van begin tot einde verraste.

Tekst: Jan Kurvers i.o.v. Dansende Beren